Een heel leven lang verzamelen we allerlei belangrijke documenten. Denk aan diploma’s, facturen, waardepapieren, contracten of je testament. Mooi bewaard in de zoveelste map. Maar terugvinden wanneer je deze opnieuw nodig hebt is niet eenvoudig. Zeker niet voor je familie wanneer je er zelf niet meer bent. Vandaag de dag worden steeds meer documenten gedigitaliseerd. Ook dan is het belangrijk om deze op een veilige en georganiseerde manier te bewaren. Dat kan met Izimi, een gratis digitale kluis waar je bestanden kan opladen, beheren en delen.
Initiatief van het Belgische notariaat
Met Izimi kan je op een overzichtelijke en veilige manier belangrijke documenten digitaal bewaren. De website, nu ook te gebruiken als Izimi-app, is een initiatief van het Belgische notariaat en kan door alle Belgen gebruikt worden vanaf 18 jaar. Ook alle akten die je sinds 2015 ondertekende voor een notaris kan je er raadplegen. Geen gedoe meer met het vragen van een kopie.
Alleen jij hebt toegang tot je documenten en kiest met wie je ze deelt
Geen notaris nodig
Je hebt geen notaris nodig om Izimi te gebruiken. Mocht je dat wel wensen, dan kan je een voorkeursnotaris aanduiden waarmee je rechtstreeks contact kan hebben. Ook wordt je op de hoogte gehouden over de laatste wetswijzigingen en belangrijk nieuws. Met Izimi heb je als het ware een digitale notaris op zak.
Documenten delen
In tegenstelling tot andere diensten waar je documenten kan opslaan, zoals Google Drive en Dropbox, is Izimi strikt persoonlijk en onafhankelijk. Jouw gegevens zullen niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden, noch zal je bestookt worden met reclame. Alleen jij hebt toegang tot je documenten en kan deze met jouw uitdrukkelijke toestemming delen met familieleden, partners of je notaris. Praktisch als je een woning (ver)koopt, gaat trouwen of om je familieleden kopzorgen te besparen bij je overlijden. Zo hoeft je familie niet uit te dokteren bij welke energieleverancier je zat, welke goederen je in je bezit had en kunnen ze samen met de notaris meteen aan de slag.
Hoe werkt het?
De naam Izimi komt van het Engelse ‘easy me’, want zo eenvoudig is de app en de website in gebruik.
- Surf naar izimi.be of download de app in de app store of Google Play Store.
- Maak een account aan. Je kan je identificeren met je identiteitskaart of via de Itsme-app.
- Eenmaal je een account hebt kan je jouw documenten opladen, sorteren en delen. Heb je geen digitale versie van je document? Scannen of een foto van goede kwaliteit volstaat. Ook via je smartphone kan je er documenten opladen, sorteren of delen. Je krijgt gratis een opslagcapaciteit van 1 Gb. Dat klinkt misschien niet veel, maar het is niet de bedoeling dat je er de laatste vakantiekiekjes op bewaard. Voor vertrouwelijke en belangrijke documenten is de capaciteit meer dan voldoende.
- Je kan je documenten nu naar wens organiseren en indelen in meerdere categorieën: persoonlijk, familie, woning, vastgoed, professioneel, financieel, bezittingen en gezondheid.
- Nodig jouw contacten en notaris uit in Izimi. Als ze jouw uitnodiging accepteren kan je op een veilige manier documenten met elkaar delen.
Meer informatie
Surf naar op www.izimi.be
Dit is een artikel uit S-Plus Mag januari - februari - maart 2024. Lees hier nog meer artikels.