1 mei: mobiliteit is vrijheid

29-04-2024

Sinds het nieuwe vervoersplan van de Vlaamse Regering betreuren wij het aantal bushaltes dat ondertussen is verdwenen in Vlaanderen. Ook het Hoppin-systeem laat de wensen over. De flexbus, het alternatief voor geschrapte haltes en reguliere buslijnen, komt onvoldoende tegemoet aan de behoeften van de reizigers en is té vaak onbetrouwbaar. Voor woon-werk/schoolverkeer is het flexvervoer geen oplossing. 

Ondertussen regent het klachten, ondanks het feit dat de klachtenprocedure allesbehalve duidelijk is. Volgens De Lijn moeten klachten over de Flexbus worden gemeld via Hoppin. Via Hoppin lezen we echter dat de klachten over de De Lijn Flex moeten gemeld worden via het contactformulier van De Lijn. Het is duidelijk dat veel klachten niet op de juiste plaats terechtkomen. 

S-Plus blijft hameren op volgende punten: 

  • Mobiliteit is een basisrecht, ook voor ouderen! 
  • Te weinig middelen voor vervoer op aanvraag betekent geen vervoersgarantie. 
  • Minder haltes betekent vervoersarmoede en creëert sociaal isolement. 
  • Aanhoudende besparingen maken van Vlaanderen een ontwikkelingsregio op vlak van stads- en streekvervoer. 
  • De Hoppin-punten zorgen vandaag niet voor de nodige verbindingen tussen de verschillende vervoersmodi. 
  • De Vlaamse regering duwt meer mensen in de auto (extra subsidie voor elektrische auto’s)

Oproep
Voor S-Plus stopt het hier niet. Graag horen we jouw verhaal, om dit dan over te maken aan de Vlaamse regering. Wat is het gevolg van het nieuwe vervoersplan voor jou? Werkt de Hoppin-app? Moet je nu verder stappen om een bus te nemen? Wat zijn jouw ervaringen met de flexbus?

Laat het ons weten via info@s-plusvzw.be of contacteer ons via S-Plus, Sint-Jansstraat 32, 1000 Brussel of 02 515 02 06.