Krantenbedeling

10-03-2025

Laat ik beginnen met het goede nieuws: vandaag kreeg ik de krant! 
De juiste krant, en op tijd. 
Dat is echt nieuws geworden, want zoals ik al eerder in een ander blogberichtje schreef, heeft onze regio te lijden onder een slechte levering van de kranten door PPP. 

Dat bedrijf nam eind vorig jaar de taak van bpost over. 
Dat was, voorzichtig gezegd, niet echt succesvol. 

Na de opstartproblemen kwamen de continuïteitsproblemen. 

De kranten reageerden eerst door kiosken op te zetten, waar de abonnees hun dagelijkse krant konden afhalen. Voor ons betekende dat een verplaatsing van zo'n 10 km. We vormden een groep van buren, en deelden het leed. 
Maar ook deze dienstverlening nam een einde. 

Toen de problemen bleven aanslepen bezorgde de krant ons cheques, waarmee we de krant konden ophalen in de krantenwinkels. Er zijn in Laarne geen krantenwinkels, en de plaatsen waar we wel terecht konden, zagen ons niet echt graag komen: te onregelmatig, en met teveel ...

We vomrden een groep van buren, en deelden het leed

Intussen blijven we klachten bezorgen aan de kranten. Maar het heeft allemaal niet veel succes. 
Om aan deze problematiek een einde te stellen heb ik de krant twee voorstellen gedaan. 

Ik deel ze graag met jullie:

  1. Keer het systeem om bezorgklachten in te dienen gewoon om! Dus laat de lezer een berichtje sturen als de krant wel correct werd geleverd. Dat zal een hoop mails uitsparen.  Ga ervan uit dat als je niets hoort, de krant niet werd geleverd.
     
  2. Ikzelf kan ook iets doen, en heb de krant laten weten dat ik van bank ben veranderd. Die bank werkt niet met domiciliëring. Ze doet daar niet aan mee. Maar ik zal de krant wat getekende opdrachten geven, waarmee ze op eenvoudig verzoek naar een bank van keuze kan gaan, waar ze onmiddellijk zal uitbetaald worden. Let wel, het aantal banken dat hieraan meewerkt is eerder beperkt (momenteel nog maar één) maar voor een groot bedrijf als een krant, kan het geen probleem zijn om eens naar Laarne te komen. Schuld is haalbaar, zoals de wet zegt ... 

Maar de krant wenst niet in te gaan op mijn voorstellen. Daarom heb ik maar op een officiële manier gehandeld, en de krant in gebreke gesteld, en een klacht ingediend bij zowel PPP als bij de ombudsdienst. Ik weet dat het ook niet veel zal helpen, maar het geeft mij wat gemoedsrust. 

Ik heb de krant in gebreke gesteld, en een klacht ingediend bij zowel PPP als bij de ombudsdienst

Verdere opzoekingen leert ons immers dat de problemen met PPP niet nieuw zijn, en dat er al veel klachten waren over dat bedrijf, vooraleer ze het contract voor de krantenbedeling binnenhaalden. 

Zo lezen we op de website van VRT 'dat de Franstalige krantenuitgevers erg ontevreden zijn over de dienstverlening van PPP in Brussel. Lapresse.be, dat de uitgevers van kranten als Le Soir, La Libre Belgique en La Capitale overkoepelt, beweert dat er de afgelopen 12 maanden meer dan 30.000 klachten over de krantenverdeling in Brussel waren in 2024. Veelal gaat het over kranten die te laat of helemaal niet geleverd worden.' 

Goedkoop is dus vaak duurkoop, of gaat ten koste van de dienstverlening ...