Reisverslag: met S-Plus naar Catalonië

07-11-2019

Més que un ouderenvereniging. De slogan van FC Barça is genoegzaam bekend: Més que un club. Meer dan een club. Hetzelfde kan worden gezegd van S-Plus: meer dan zomaar een ouderenvereniging. Dat bleek weer eens op één van de jaarlijkse groepsreizen, dit keer naar het politiek woelige Catalonië met als hoogtepunt 2 dagen Barcelona.

Historiek en opzet

In het kader van onze gemeenschapsvormende functie, nl. het verbinden van ouderen rond gemeenschappelijke interesses, zijn binnen- en buitenlandse reizen binnen onze werking een belangrijke pijler. We kijken terug op ruim 60 jaar expertise. De meerwaarde ligt in de vooraf uitgekiende bestemmingen en in onze reisleiders. Die rekruteren we uit onze werking. We bieden hen vorming aan.  Zij bewaken de praktische uitvoering van de reis en de cohesie binnen het reisgezelschap. De deelnemers ontmoeten elkaar vooraf op een contactmoment en geven achteraf via een uitgebreid evaluatieformulier nuttige feedback.

De prijs-kwaliteitsverhouding en de samenwerking met een professionele reisorganisatie dragen ook bij tot de succesformule.

Tevreden deelnemers

Dat het concept aanslaat, bleek recent op de 8-daagse reis naar Catalonië. 35 deelnemers van 52 tot en met 85 jaar, koppels en steeds meer alleengaanden kamden er de regio uit. Eén van hen is Ortrud Van Walleghem (63) uit Torhout: “Op reis gaan na het verlies van mijn man en 2 zussen, het was nieuw voor mij. Mijn familie steunde mij want ik zag er tegenop. Maar een bevriend koppel was mee en dat hielp me, zeker de eerste dagen. De sfeer was prima en nu weet ik dat ik zo’n reis aankan. Dit is zeker voor herhaling vatbaar.”

Ook Ingrid Vanhaverbeke (52) uit Ieper klinkt enthousiast: “Ik ben vroeger nooit veel op reis geweest en kreeg bij S-Plus de smaak te pakken. Ik reisde al mee naar Italië, naar Berlijn en nu dit. We krijgen veel te zien op korte tijd en toch wordt met iedereen rekening gehouden, jongere en oudere senioren.”

Oostendenaar Albert Vervaecke (81) is al vele jaren vaste deelnemer aan de Europareizen van S Plus: “Het is altijd aangenaam en leerzaam. Ik kies op basis van de bestemming en het reisprogramma. Het gezelschap is telkens sympathiek. We hebben bezorgde reisleiders en lokale gidsen, een goede chauffeur, degelijke hotels en lekkere maaltijden.”

Een week voor de manifestaties in Barcelona losbarstten, trok het reislustig gezelschap er op uit in de Catalaanse deelstaat, na een nachtje in Toulouse. Overzicht van een boeiende reis.

Reisverslag

Programma

Zaterdag 5 oktober
We vertrekken vanuit diverse opstapplaatsen naar Péronne. Na een korte koffiestop rijden we via Parijs naar Viérzon, waar we een vrij middagmaal genieten. Verder gaat het via Limoges door de Périgord naar vliegtuig- en ruimtevaartstad Toulouse. We dineren en overnachten hier in een hotel vlak naast de Cité de l’ Espace met een exacte kopie van Ariane V.

Zondag 6 oktober
Na een uitgebreid ontbijtbuffet rijden we via Carcassonne naar Girona. Na een lekker middagmaal bezoeken we de kathedraal, de Arabische baden en de Joodse wijk). Nadien zetten we de reis verder. ’s Avonds komen we aan in het hotel Santa Susanna. Dit wordt onze uitvalsbasis. We genieten er van een eerste lekker avondmaal.

Maandag 7 oktober
Op ons eerste bezoek aan Barcelona, zien we meteen enkele hoogtepunten. Leo Verhoeven, lokale gids maar afkomstig uit Ravels-Eel, toont ons Antoni Gaudi’s meesterwerk de Sagrada Familia. Na een rondrit door de stad, eten we op de Passeig de Gracia, tegenover Casa Milà, één van de door Gaudi ontworpen huizen. We wandelen naar Plaça de Catalunya, over de beroemde Ramblas en kijken rond in La Boqueria, de grote overdekte markt. Moe maar voldaan keren we terug naar het hotel.

Dinsdag 8 oktober
We maken een excursie de site van Montserrat en bezoeken er de basiliek en het klooster. Na de middag gaan we naar het grootste cavadomein van Catalonië, Freixenet. Uiteraard mogen we eens proeven.

Woensdag 9 oktober
We maken een excursie naar de “Romeinse” stad Tarragona, met lokale gids. We bewonderen er de Romeinse muren en het amfitheater. We genieten van een middagmaal in een restaurant gebouwd midden in de ruïnes van het Romeinse circus. Na de middag maken we een stadswandeling.

Donderdag 10 oktober
We brengen een 2de bezoek aan Barcelona. We trekken naar de voetbaltempel Camp Nou en genieten van een typisch Catalaans middagmaal in het openluchtmuseum Poble Espanyol op Montjuic. Na de lunch bezoeken we een ander hoogtepunt van Barcelona: het magische Park Güell ontworpen door Antoni Gaudi. We wandelen door het middeleeuwse Barri Gotic.

Vrijdag 11 oktober
We bezoeken Figueres, de stad van Salvator Dali. Het Theatermuseum, ooit een stadstheater, huisvest een mooie collectie schilderijen van Dali. De kunstenaar werd er ook begraven. We vangen de terugreis aan en eten en slapen in Hotel Campanile te Toulouse.

Zaterdag 12 oktober
Terugreis naar de diverse opstapplaatsen. Op de bus zien we een fotoreportage van de hele reis, aangeboden door Reizen VDK.

Tekst Bertin Sanders , reisvrijwilliger
Bedankt aan Fernand Luca en Maurice Vanhee voor de mooie foto’s.