
Afdrukken – invullen – scannen
Soms ontvang je een PDF-bestand dat je moet invullen of ondertekenen, zoals een offerte of een contract. Je kunt dit document uiteraard afdrukken, handmatig invullen, inscannen en vervolgens versturen. Maar je kan het ook digitaal doen.
Invullen en ondertekenen via de browser
Veel moderne browsers beschikken over een ingebouwde functie of extensie waarmee je een PDF-bestand rechtstreeks kunt invullen en ondertekenen, zonder dat je het hoeft af te drukken.
Voorbeeld: een PDF-offerte

Firefox
Open Verkenner en zoek het bestand dat je wilt openen. Klik met de rechtermuisknop op het bestand, kies 'Openen met' en selecteer vervolgens Firefox. Het PDF-bestand wordt nu direct in je browser geopend.


Rechtsboven in Firefox zie je de optie 'Tekst tekenen'. Klik op de 'T' om tekst toe te voegen en plaats de cursor op de gewenste locatie in het document.
Wanneer je klaar bent, klik opnieuw op de 'T' om de tekstbox te sluiten. Wil je meer invullen? Herhaal dan de stappen: T klikken – cursor plaatsen – invullen – T klikken.


Om te onderteken, klik je eerst op de pen – plaats je cursor en maak je handtekening.

Niet vergeten het bestand te bewaren, met de download knop.

Chrome

Open Chrome – druk op het icoontje voor extenties – beheer extenties.


Druk op de Chrome Web Store om de extensie te zoeken/installeren – type simplepdf – selecteer de extentie en installeer.

Document aanpassen
Open chrome of open een nieuw tabblad – druk op de extensies icon - in de lijst klik op SimplePdf – klik op open PDF Editor.


Selecteer nu het PDF bestand dat je wilt aanpassen.

Als het bestand open staat, gebruik A-a om tekst te plaatsen of het handteken-icoontje.

Niet vergeten je bestand op te slaan met de download-knop.
Acrobat Reader
Je kunt ook de gratis app Acrobat Reader installeren en een account aanmaken.
Open het bestand op een van de volgende manieren:
- Klik in Verkenner met de rechtermuisknop op het bestand en kies "Openen met" → "Acrobat Reader".
- Open Acrobat Reader, ga naar "Bestand openen", en selecteer het gewenste document.

Eenmaal geopend heb je de mogelijkheid om tekst te plaatsen.

Druk op de pen om een handtekening aan te maken en te bewaren.


Druk op teken, maak je handtekening, vink bewaren aan en pas toe. Als je een ander bestand wilt tekenen, dan verschijnt je bewaarde handtekening, selecteer deze en plaats waar nodig.

Nu is het bestand ingevuld en getekend. Niet vergeten te bewaren.

Je kan ook een handtekening plaatsen die gekoppeld is aan je identiteitskaart. Je hebt dan een EID-kaartlezer nodig en je pincode van je EID.

In tools - selecteer certificaat/digtaal tekenen - selecteer de plaats in je bestand - kies het certificaat en volg de stappen om je handtekening te maken en de tekst bij te voegen.