De flexbus, het alternatief voor geschrapte haltes en reguliere buslijnen, komt onvoldoende tegemoet aan de behoeften van de reizigers en is té vaak niet betrouwbaar. Voor woon-werk/schoolverkeer is het flexvervoer géén oplossing. Op basis van talrijke ervaringen van gebruikers hebben de Verenigde Supporters van het Openbaar Vervoer de mankementen van het flexvervoer op een rij gezet.
Reservering
Niet iedereen uit de flexbusdoelgroep heeft een slimme telefoon of pc om te reserveren en/of kan er goed mee overweg. De Hoppincentrale is niet altijd vlot bereikbaar of goed op de hoogte. De app geeft niet altijd voldoening voor een gevraagde rit.
Bereikbaarheid / toegankelijkheid Flexhaltes
Door de afschaffing van verschillende bushaltes (ook belbushaltes), zijn de afstanden tot een Flexhalte in sommige gevallen té groot en onbereikbaar voor ouderen of mensen met fysieke beperkingen. Bovendien is de toegankelijkheid van de halte niet aangepast voor deze mensen, ook geen of onvoldoende verlichting, geen oversteekplaats, enz.
Tijdsvenster en beschikbaarheid
Soms haalt de Flexbus niet het gevraagde of aangekondigde tijdsvenster. Meerdere dagen vooraf een flexbus reserveren lukt in bepaalde gevallen niet.
Rit wijzigen is moeizaam
Bij het wijzigen van een geboekte rit kun je de reservering verliezen.
Informatie over reis
Wie een rit met de flexbus reserveert, krijgt normaal bevestigingsberichten. Soms uitsluitend via app-meldingen en/of sms, niet via mail of telefonisch. Je kunt ze dus makkelijk over het hoofd zien of per ongeluk wegklikken.
Bevestiging via mail
Bij een technisch probleem waar de rit dus door omstandigheden uit de Hoppin ‘reserveringskalender’ zou verdwenen zijn, is er geen reserveringsbewijs en kun je ook geen klacht indienen.
Tijdsvenster
Wie de flexbus op een specifiek tijdstip nodig heeft, komt bedrogen uit. Anders dan met een reguliere lijn, waar je weet wanneer je de bus kan verwachten, krijg je bij de flexbus een ‘tijdsvenster’. Pas de ochtend zelf krijg je een gerichter tijdstip. Stresserend als je bv. een afspraak in het ziekenhuis hebt.
Prijs / betalingsmodaliteiten
Er is geen éénduidige communicatie bij telefonisch contact met de Hoppincentrale inzake de tarieven en dit is zeer verwarrend. Bv. rond het gebruik van de 10-rittenkaart (De Lijn); vervoersbewijzen van De Lijn kunnen op de Flexbus niet overal gevalideerd worden.
Woon-werk/schoolverkeer
Wie de bus naar het werk zag verdwijnen, krijgt géén garanties voor haar/zijn dagelijkse verplaatsing naar een Hoppinpunt / station of Kernnetlijn. Voor dit probleem is er nog steeds geen oplossing. Dat geldt ook voor scholieren en studenten.
Senioren en reizigers met beperkte mobiliteit
Deze groep heeft vaak moeite om digitaal een flexbus te bestellen. Het aangeboden tijdsvenster is niet altijd passend om bv. naar een dokter te gaan en terug te keren. Voor hen dreigt vervoersarmoede. Afstanden tot een flexhalte zijn te groot en soms staat men onbeschermd tegen weer en wind tot een half uur te wachten.
Flexbusgebieden te groot
Sommige Flexbusgebieden zijn ontzettend groot Flexbus is dan ook niet altijd beschikbaar. Lange afstanden worden hierdoor ‘leeg’ gereden. Worden de beschikbare middelen wel efficiënt ingezet?
Communicatie met Hoppincentrale
Op vragen over Flexvervoer aan de Hoppincentrale komen onduidelijke en zelfs tegenstrijdige antwoorden (naargelang, wie men aan de lijn heeft). Zelfs Flexbuschauffeurs hebben soms vragen aan de Hoppincentrale, maar krijgen geen afdoende antwoorden. Opleiding Hoppincentrale moet dus beter.
Klachten
Het is niet eenvoudig om klacht in te dienen. Volgens De Lijn moeten klachten over de Flexbus worden gemeld via Hoppin. Via Hoppin lezen we echter dat de klachten over de De Lijn Flex moeten gemeld worden via het contactformulier van De Lijn.
Het is duidelijk dat heel wat klachten niet terecht komen op de juiste plaats. De communicatie hierover is voor het publiek dan ook niet helemaal duidelijk. Niet verwonderlijk dat men stelt dat er niet veel klachten vastgesteld worden.
In principe kunnen klachten over de Hoppinplanner telefonisch gemeld worden via de Hoppincentrale. En via de Hoppin app kan je een klacht over je rit melden via info@hoppin.be. Dit proces moet dringend eenvoudiger voor de klant. Momenteel komen heel wat klachten niet bij de juiste dienst terecht en dit geeft dus geen duidelijk beeld om een aantal situaties goed op te volgen.
+++
De Lijn zou meer de klemtoon leggen op de reguliere (kernnet)lijnen. De bussen op deze lijnen zijn vaker te laat en voller dan ooit. Een voorbeeld is lijn 76 richting Wachtebeke - Lochristi - Gent - De Pinte via de N70. De frequentie bleef praktisch ongewijzigd.
Bijlage: reacties en bevindingen rond meldingspunt basisbereikbaarheid (08.02.24)
Bron: Verenigde Supporters Openbaar Vervoer